Hva er marketing automation 2018-01-28T20:08:41+00:00

Hva er Marketing Automation?

Alt du behøver å vite om Marketing Automation 

Denne artikkelen forteller deg alt du behøver å vite om marketing automation. Lurer du på hva det er? Hvorfor du trenger det? Hvilke funksjoner du kan finne i et marketing automation system eller hva de brukes til? Du finner alle svarene og enda litt til i denne guiden til marketing automation.

Definisjon av Marketing Automation

Marketing Automation er en programvare konstruert for å optimalisere digital markedsføring, drive digitale kampanjer sømløst i flere kanaler samtidig, samt å automatisere repeterende oppgaver.

Et innblikk i Marketing Automation

Marketing automation hjelper bedrifter med å strømlinjeforme sine aktiviteter i forbindelse med lead generering, segmentering, lead nurturing og scoring, mersalg, måling av ROI og kundelojalitet. Dette er alle aktiviteter som i lave volumer fint lar seg håndtere manuelt. Teknologien kommer først til sin fulle rett i det øyeblikk at aktivitetene skal skaleres. Enten det er i form av flere leads som skal nurtures eller antall digitale kanaler som utnyttes i markedsføringen. Et Marketing Automation systemer kan deles inn i tre deler:

  • En sentralisert database for all informasjon fra markedsføring og salg. Her lagres detaljerte prospekter med deres digitale interaksjoner og adferdsmønster. Dette er en samling av all kunnskapen du trenger for å omdanne et lead til en kunde.

  • En markedsføringsmotor for automatisering og kontroll av prosesser og samtaler på tvers av digitale kanaler. Dette er dirigenten som sørger for at alle aktiviteter utføres i rett rekkefølge og på en standardisert måte.

  • En analysemotor for å teste, måle og optimalisere ROI for dine markedsføringsaktiviteter. Den forteller deg hva som virket, hva som feilet og hva som kan forbedres.

Hvorfor marketing automation?

Marketing Automation er et resultat av at den digitale markedsføringen etterhvert har blitt nokså omfattende. Den har spredd seg over utallige kanaler og har på mange måter erstattet all tradisjonell annonsering. Hovedformålet er å hjelpe deg med å:

  • Generere flere leads ved å identifisere besøkende på dine nettsider, slik at salgstrakten din får konstant påfyll av nye prospekter.

  • Øke mengden kvalifiserte leads ved å nurture leads med personlig tilpasset innhold.

  • Sikre flere salg ved å identifisere kjøpsklare leads for selgerne dine, samt å hjelpe dem til å følge opp så fort som mulig.

  • Øke mersalg ved å utvikle og bevare eksisterende kundeforhold.

  • Se utfyllende ROI for alle markedsføringstiltak ved å overvåke hele salgsprosessen fra start til slutt.

Marketing automation steg

Nøkkelfunksjoner i Marketing Automation

De fleste Marketing Automation systemer tilbyr nokså lik funksjonalitet. Hvordan funksjonaliteten er gruppert, hva funksjonene kalles og hvordan funksjonaliteten er implementert varierer noe. Det samme gjør også dybden av hver enkelt. Der hvor en plattform er best på en spesifikk funksjon, kan konkurrenten være bedre på en annen. Når du skal velge system bør du alltid tenke over hvilke funksjoner du faktisk kommer til å nyttiggjøre deg av, og hvilke du egentlig kan leve uten. Oversikten nedenfor er ment som en generalisering av alle funksjoner du kan forvente å finne igjen i de fleste seriøse plattformer.

Nøkkelfunksjoner i Marketing Automation

De fleste Marketing Automation systemer tilbyr nokså lik funksjonalitet. Hvordan funksjonaliteten er gruppert, hva funksjonene kalles og hvordan funksjonaliteten er implementert varierer noe. Det samme gjør også dybden av hver enkelt. Der hvor en plattform er best på en spesifikk funksjon, kan konkurrenten være bedre på en annen. Når du skal velge system bør du alltid tenke over hvilke funksjoner du faktisk kommer til å nyttiggjøre deg av, og hvilke du egentlig kan leve uten. Oversikten nedenfor er ment som en generalisering av alle funksjoner du kan forvente å finne igjen i de fleste seriøse plattformer.

Hva er ikke Marketing Automation?

Et overfladisk navn for epost markedsføring:

Overhodet ikke. E-post markedsføring er riktignok en viktig del av Marketing Automation, men det er så mye mer. Som beskrevet i definisjonen innbefatter Marketing Automation digitale kampanjer på tvers av alle kanaler. Det er støtte for alt fra e-post og telemarketing til sosiale medier og digital annonsering. Systemene kombinerer data fra kampanjer, lead management og web-analyse med CRM. Summen utgjør så mye mer enn alle de individuelle komponentene hver for seg.

En løsning som kun støtter markedsavdelingen:

Markedsavdelingen drar definitivt nytte av Marketing Automation, men det optimaliserer også salgsteamet. Gjennom sømløs integrasjon mellom marked og salg oppnår begge områder en unik innsikt i kundereisen, som igjen fører til økt salg.

En løsning for å sende spam:

Som med alt annet leverer teknologien resultater etter hvordan den brukes. Marketing Automation kan misbrukes til forstyrrende outbound markedsføring, men det kan også benyttes for inbound- og account based marketing som handler om å skape gode relasjoner mellom selger og kjøper.

Et system som leverer resultater uten innsats:

Det hadde vært fantastisk om du bare kunne kjøpe et Marketing Automation system, lene deg tilbake og høste gevinst, men slik fungerer det ikke. Resultater gjennom bruk av Marketing Automation krever en god strategi, innsats, mennesker, innhold og så mye mer. Det handler mer om å utnytte ressursene på best mulig måte.

Marketing automation vs. inbound marketing

Inbound marketing og marketing automation er som skapt for hverandre. Der hvor inbound marketing er en metode for relasjonsbyggende markedsføring, er marketing automation verktøyet vi trenger for å realisere metoden. Derfor er det ikke enten eller, men ja takk begge deler.

Brukes til alle faser av inbound prosessen

La oss kaste et lite blikk på inbound prosessen og se hvordan marketing automation kan supplere den. Prosessen deler vi gjerne inn i fire faser: tiltrekke, konvertere, selge og begeistre. Et marketing automation system har funksjoner som støtter alle faser. Flere av funksjonene benyttes dessuten på tvers av flere faser, men til ulikt formål.

Inbound marketing - Tiltrekke

Tiltrekke

I tiltrekningsfasen er hensikten å skaffe flere besøkende. Vi trenger verktøy for å gjøre oss synlig. Enten det er via organisk søk, betalt søk, innlegg på sosiale medier eller annonsering. Bloggen er et kraftfullt verktøy for organisk søk. Gode blogginnlegg over tid gir økt synlighet hos søkemotorene. Sosiale medier funksjonen benytter vi for å dele og måle rekkevidden til innleggene våre. Sporingspikselen starter sin automatiske innsamling av anonyme data og vi overvåker det hele i analyseverktøyet.

Inbound marketing - Konvertere

Konvertere

I konverteringsfasen er målet å samle kontaktinformasjon for de besøkende. Vi ønsker at de besøkende skal vise sin interesse for våre tjenester gjennom å identifisere seg selv. Dynamiske forms og landingssider er de viktigste funksjonene i dette arbeidet. Landingssidene har som formål å gjøre den besøkende tilstrekkelig interessert i noe vi har å tilby, slik at de velger å legge igjen kontaktinformasjon. De dynamiske skjemaene (forms) står for selve innsamlingen av kontaktinformasjonen. Sporingspikselen kobler nå anonym data fra tiltrekningsfasen til rett kontakt slik at vi kan bygge en tidslinje over kontaktens digitale interaksjoner.

Inbound marketing - Konvertere
Inbound marketing - Selge

Selge

Her dreier alt seg om å gjøre kontaktene våre kjøpsklare og til slutt få de til å gjennomføre en handel. Den viktigste funksjonen i et marketing automation system i denne fasen er e-post automasjon. Vi benytter funksjonen for å systematisk sende personaliserte e-poster med nyttig innhold for å hjelpe kunden frem til en kjøpsbeslutning. Sporingspikselen overvåker fremgangen slik at kontaktens lead score automatisk justeres. Når lead score indikerer at kontakten er kjøpsklar får salgsteamet beskjed.

Inbound marketing - Begeistre

Begeistre

Fornøyde kunder er nøkkelen til langsiktig suksess uansett bransje. Vårt mål er å begeistre eksisterende kunder. Det øker sannsynligheten vår for mersalg og enda viktigere, det kan gjøre kunden til en ambassadør for våre tjenester ovenfor nye kunder. Vi bruker marketing automation systemet for å fortsette å sende e-poster med personalisert innhold og vi deler nyttig innhold med kundemassen i de sosiale mediene. Sporingspikselen gjør fremdeles jobben sin slik at vi får god informasjon om potensielle mersalgsprodukter.

Inbound marketing - Begeistre

Kan man realisere inbound marketing uten marketing automation?

Svaret på det er ja. Det lar seg gjøre å drive inbound marketing uten et marketing automation system. Utfordringen kommer først i det øyeblikk at du skal skalere opp antall leads i salgstakten din. Det skal ikke veldig mange leads inn i inbound prosessen før tiden som faktisk brukes til markedsføring forsvinner til å kontrollere prosessen i Excel ark eller lignende. Se for deg hvilken arbeidsmengde det vil gi å holde styr på alle e-poster som er sendt, til hvem, hvilke som faktisk er åpnet og hva som skal sendes neste gang. Allerede ved en håndfull leads nærmer det seg en uoverkommelig oppgave. Og det er uten å nevne all funksjonaliteten du går glipp av. Funksjonalitet som er met for å optimalisere strategien din.

Ofte stilte spørsmål

Hvem kan bruke Marketing Automation?

Stort sett alle bedrifter som har et produkt å selge kan nyttiggjøre seg av Marketing Automation. I sin tidlige fase var det gjerne kun større bedrifter som benyttet seg av systemene, men med tiden har SMB markedet virkelig fått opp øynene for programvaren. Faktisk er det i SMB segmentet at omfang vokser raskest. De som først hektet seg på bølgen drev stort sett med «business-to-business» (B2B). I dag benyttes det i like stor grad innen «business-to-consumer» (B2C) segmentet.

Hva koster Marketing Automation?

Prisen varierer en del mellom de ulike systemene. Alt fra noen få tusenlapper i måneden til femsifrede beløp. Produktene selges med forskjellige prismekanismer. Noen har en nokså høy fast månedspris, mens andre skalerer etter antall kontakter. De aller fleste opererer med en oppstartskostnad som også kan skille en hel del.

Hva skal til for å lykkes med Marketing Automation?

Det viktigste er å innse at Marketing Automation verken gjør markedsføringen eller finner prospektene for deg. Som med alt annet kreves det en god strategi og en hel del innsats for å lykkes. Deretter må du alltid huske at det fremdeles er mennesker i den andre enden. Bruk verktøyene og atferdsmønstrene som systemene gir deg til å bygge en personlig profil basert på unike interesser og behov. Først da kan du utføre en god og personifisert lead nurturing prosess med Marketing Automation.

Kan jeg beholde eksisterende CRM?

Ja, som regel. De mest kjente Marketing Automation systemene tilbyr plug-and-play integrasjoner mot de mest brukte CRM systemene. Flere benytter seg av Zapier som mellomvarve. Noen tilbyr også gode APIer slik at det alltids finnes en løsning dersom ditt CRM system ikke er støttet av noen plug-and-play integrasjon.

Vil du vite mer?

Få en demo