Innholdsmarkedsføring – La kundene komme til deg 2018-01-29T16:05:26+00:00

Innholdsmarkedsføring

Bruk godt innhold til å få flere kunder!

Nyttig innhold er kjernen i inbound marketing. Innholdsmarkedsføring, også kjent som Content Marketing. er en effektiv metode for å skaffe nye kunder med bruk av digitalt innhold. Man skaper relasjoner og bygger tillit hos kjøperne gjennom deling av nyttig innhold. Innholdet gjør din merkevare synlig i søkemotorer og hjelper kjøperen gjennom kjøpsreisen. Kort oppsummert er formålet med innholdsmarkedsføring å:

  • Påkalle oppmerksomheten til nye kunder

  • Drive kundene gjennom salgstrakten

  • Bygge en sterk faglig relasjon med kundene

Bakgrunn for innholdsmarkedsføring

For å forstå nytteverdien av innholdsmarkedsføring er det nødvendig å sette seg inn i kundens kjøpsmønster. Digitaliseringen har radikalt endret måten forbrukerne gjennomfører sine kjøp. Tidligere var det selgeren som var eksperten, mens det i dagens kjøpsreise stadig oftere er kjøperen som er det. Flere undersøkelser viser at:

Oppdage leads med innholdsmarkedsføring

For å selge din merkevare er du nødt for å gjøre deg synlig på internett. Det kan du enten gjøre med betalt annonsering eller gjennom deling av godt faglig innhold. Fordelen med innholdsmarkedsføring er at den er organisk, ikke-forstyrrende og relasjonsbyggende . Organisk vil si at når innholdet først er laget så lever det tilnærmet evig. Betalt annonsering derimot stopper å fungere den dagen annonsebudsjettet tar slutt. I motsetning til betalt annonsering oppfattes dessuten ikke innholdsmarkedsføring som forstyrrende reklame. Snarere tvert i mot fungerer den som begynnelsen på en sterk faglig relasjon til mottageren.

Ved å ta i bruk gated content på sider der det er fornuftig, vil du øke antall konverteringer fra nettsidene dine. Dette vil føre til at sider som har mye trafikk vil gi en konstant strøm med leads.

Den største fordelen med innholdsmarkedsføring er at det skalerer fantastisk. Investerer du noen timer nå og da over tid vil din mengde av innhold bare fortsette å øke. Parallelt med at din innholdsbank vokser vil din merkevare bare bli mer og mer synlig for nye kunder. Investeringskostnaden vil derimot holde seg relativt stabil. Dersom du skulle oppnådd dette med betalte annonser måtte du ha økt annonsebudsjettet hver eneste måned.

Bruk innholdsmarkedsføring til lead nurturing

Innholdsmarkedsføring er et utrolig sterkt virkemiddel for å drive kundene gjennom salgstakten. Du kan produsere innhold som hjelper kunden med å ta de rette beslutningene. Forsøk å se for deg alle spørsmålene kundene dine stiller seg før de foretar seg et kjøp. Ved å svare på disse spørsmålene gjennom godt innhold sørger du for at kunden får den informasjonen han eller hun trenger. Dette bidrar også til at du så smått begynner å bygge en faglig relasjon med kundene dine.

Innholdsmarkedsføring i sosiale medier

Del ditt innhold i sosiale medier

Sosiale medier er en svært god kanal for deling av innhold. Ved å følge rett strategi for de ulike kanalene kan du oppnå en fantastisk rekkevidde. Den absolutte målsetningen med profesjonell bruk av sosiale medier er organisk deling.  For å oppnå organisk deling kreves det imidlertid innhold av topp kvalitet. I bytte mot innholdet vil du kunne få oppleve at ditt innhold spres over alle hauger. Helt uten kostnad!

Det er stor forskjell på hvilke personas du kan nå gjennom de ulike sosiale mediene. Før du går i gang med deling i sosiale medier anbefaler vi at du identifiserer hvilke kanaler som passer best for din målgruppe.

Personas

Personifisert innhold gir deg bedre muligheter for å lykkes med din innholdsmarkedsføring. Prospekter som opplever ditt innhold som personlig tilpasset har vesentlig høyere sannsynlighet for å konvertere til kunder. Som vi var inne på i temaet om kundens kjøpsmønster så gjelder det å treffe ditt publikum med rett budskap og til rett tid.

For at du skal være i stand til dette må du vite hvem du produserer innholdet ditt for. Dersom du tar en kikk på din eksisterende kundeportefølje så oppdager du kanskje at det er noen likheter. Som oftest vil bedrifter se at det er noen få stereotyper som står for mesteparten av salgsomsetningen. Kunnskapen som du besitter om eksisterende kunder kan brukes for å definere dine personas. Veldig forenklet er dette fiktive personer som representerer majoriteten av din omsetning. Det er disse du skal tilpasse innholdet du produserer for.

Snakk med våre eksperter

Relevante blogginnlegg

Lyst på gratis rådgivning?

Få en time gratis rådgivning med våre eksperter.