SEO 2018-01-30T08:05:19+00:00

SEO

SEO tar dine nettsider til toppen av søkeresultatene hos Google, Bing og andre søkemotorer.

Bilde SEO

Vil du at dine nettsider skal vises i toppen av søkeresultatene hos Google eller andre søkemotorer? Da er SEO viktig for deg.

God SEO vil gjøre dine nettsider synlig for et enormt publikum uten at du må betale en liten formue for annonsert plassering. Og det beste av alt, det er et langsiktig virkemiddel.

Hva er SEO?

SEO er en blanding av strategier og teknikker som benyttes for å oppnå bedre rangering hos søkemotorene. God rangering fører til at et nettsted havner høyere opp på listen av søkeresultatene når noen foretar et søk på internett. Dermed oppnår nettstedet flere besøkende og økt eksponering mot potensielle kunder. Forkortelsen «SEO» står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk.

I motsetning til betalt plassering i søkemotorer, handler SEO utelukkende om å gjøre seg fortjent til plassen. Vi kaller det gjerne for organisk synlighet. De organiske søkeresultatene får vesentlig høyere prosentandel klikk enn de betalte. Det skyldes sannsynligvis at vi mennesker er så eksponert for reklame at vi har lært oss å filtrere det bort uten at vi tenker over det.

Det beste med å være  godt synlig i organiske søk er at det har svært lang holdbarhet. I sterk kontrast til betalt plassering som forsvinner i det øyeblikk vi slutter å betale for plassen, så blir de organiske søkeresultatene værende på samme plassering. Så mens SEO er den langsiktige metoden, er betalt plassering en kortsiktig og relativt dyr investering.

Lurer du på hvordan dine nettsider kan bli synlig gjennom organisk søk? På denne siden har vi samlet alt du behøver å vite og litt til. Med små grep kan også du oppnå fantastiske resultater med SEO. Det kreves i grunn bare litt innsats.

Hvordan fungerer SEO?

Søkemotorenes oppgave er å vise oss relevante resultater for våre søk. Desto mer relevant resultatet er i forhold til søket vi gjorde, desto mer fornøyd blir vi. Dermed vender vi gjerne tilbake til den samme søkemotoren også neste gang vi skal finne informasjon på nettet. Det forklarer hvorfor Google, Bing og andre søkemotorer stadig investerer enorme ressurser på å forbedre sine tjenester.

For å avgjøre hvilke nettsider som er mest relevant for de ulike søkene benytter søkemotorene svært avanserte algoritmer. Disse skanner med jevne mellomrom internett for informasjon og lager en rangering av nettsider mot ulike søkeord eller fraser (setninger). Med rett strategi og metode kan vi hjelpe søkemotorene med å utføre arbeidsoppgavene sine. Belønningen vi får tilbake er god synlighet når noen søker etter en vare eller tjeneste som vi kan tilby.

Listen med kriterier som søkemotorene benytter er lang. Dessuten er den stadig i endring. Å arbeide med SEO er derfor en kontinuerlig innsats. Man må holde seg oppdatert på endringer hos søkemotorene og oppdaterer nettsidene deretter. Heldigvis er belønningen fantastisk.

Snakk med våre eksperter om SEO

Topic clusters

Viser rett vei for søkemotorer og besøkende.

Hvordan vi strukturerer innholdet på våre nettsider og hvordan vi bruker interne linker påvirker i stor grad søkemotorenes evne til å finne dem. En metode som gjerne favoriseres av søkemotorer er topic clusters.

Ved å bruke topic clusters lager vi et systematisk nettverk av interne linker. De interne linkene danner en reiserute for besøkende som kommer til nettstedet vårt via søkemotorene. Vi sørger for å knytte relevante sider sammen, men samtidig unnlater vi mindre relevante linker. Resultatet er at besøkende finner informasjon som er relevant for søket han eller hun gjorde. Den besøkende blir fornøyd og du får demonstrert at du kan tilby tjenester som løser den besøkende sine utfordringer.

Les mer om topic clusters
Bilde søkeordsanalyse

Søkeordsanalyse

Optimaliser nettsidene dine for riktige søkeord.

SEO starter gjerne med en søkeordsanalyse. Hensikten med søkeordsanalysen er å identifisere hvilke søkeord det skal investere tid og penger på. I søkeordsanalysen finner man ut hvilke søk målgruppen foretar seg og hvor ofte det søkes på hvert av ordene. Som en del av analysen forsøker man også å kartlegge hvor konkurranseutsatt de ulike søkeordene er. Konkurransen avgjøres av hvor mange andre som også forsøker å oppnå god rangering på det samme søkeordet. Det perfekte søkeordet har høyt søkevolum og lav konkurranse. Resultatet av analysen benyttes for å:

  • Avgjøre hvilket innhold som skal produsere

  • Definere topic clusters

  • Kartlegge hvilke søkeord eller fraser det skal betales for

Les mer om søkeordsanalyse
Bilde søkeordsanalyse

Google RankBrain

Google RankBrain er en robot fra Google som hjelper Google med å sortere søkeresultater. Moderne SEO handler derfor mye om å optimalisere nettsidene sine for Google RankBrain.

Google RankBrain overvåker vår adferd ved søk. Den måler hvor fornøyd eller misfornøyd vi er med søkeresultatene. Deretter benytter den kunnskapen om hvor tilfreds vi er for å rangere de ulike treffene. Treffene som vi er fornøyd med flytter den høyere opp på listen, mens de treffene som vi ikke er like fornøyd med flyttes motsatt vei. På den måten forbedres til stadighet resultatene. Roboten lærer hva som er relevante treff for ulike søkeord.

For å måle brukertilfredshet vektlegger Google RankBrain:

  1. Hvor lang tid vi blir værende på hver av nettsidene som vi velger å klikke oss videre til («dwell time»)
  2. Prosentandelen som velger å klikke på hvert enkelt av treffene («click-through-rate»)

Det betyr at vi både må gjøre nettsidene våre attraktive i søkeresultatene og vi må ha godt innhold for de søkeordene som nettsidene våre blir funnet på.

Les alt om RankBrain

Våre blogginnlegg om SEO

Lyst på gratis rådgivning?

Få en time gratis rådgivning med våre eksperter.